Met het Paleo dieet ga je terug in de tijd om te eten zoals oermensen dat vroeger deden. Dat is de reden dat er ook wel over het Stenen Tijdperk dieet wordt gesproken. Bij het Paleo dieet staat een aantal voedingsmiddelen centraal:

  • Vlees
  • Vis
  • Groente
  • Fruit
  • Noten en zaden
  • Eieren

Verse en natuurlijke voeding heeft de voorkeur en bewerkte voeding wordt dan ook zoveel mogelijk vermeden.

Waarom is het Paleo dieet ontstaan?

Oorspronkelijk verzamelde de mens zijn eten door te jagen en te verzamelen. Toen de landbouw later op gang kwam, stopten mensen met het jagen en verzamelen en vestigden ze zich op een vaste plek. Zo ontstond het boerenbestaan.

De landbouw zorgde ervoor dat we andere soorten voedsel gingen eten, zoals granen en zuivel. Ongeveer 50 jaar geleden kwam daar het fabrieksvoedsel bij, te herkennen aan de pakjes en zakjes in de supermarkt. Ook kregen we fastfood, met als resultaat dat veel mensen vandaag de dag te zwaar zijn.

Het Paleo dieet is ontstaan door de behoefte om weer terug te gaan naar het eten waaraan ons lichaam oorspronkelijk gewend was. Daardoor val je niet alleen af, maar word je ook sterker en krijg je meer energie.

De regels waarop het Paleo dieet is gebaseerd

Naast het eten van de juiste voedingsmiddelen, is er nog een aantal regels die bij het Paleo dieet van belang zijn:

Eet zoveel mogelijk vers

Bij het Paleo dieet is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk vers voedsel eet. De reden hiervoor is dat vers voedsel veel eiwitten, vetten en vezels bevat. Hierdoor krijg je snel een verzadigd gevoel, dat voorkomt dat je te veel eet.

Wees voorzichtig met zuivel

Zuivel bevat veel vetzuren die voor een gezonde darmflora kunnen zorgen. Maar er kleven ook nadelen aan zuivel. Het kan namelijk de balans tussen calcium, magnesium en fosfor in je lichaam verstoren. Dat komt omdat er in zuivel een andere balans tussen deze calcium, magnesium en fosfor aanwezig is. Je lichaam moet de balans dus herstellen als je zuivel eet. Ook zitten er veel complexe eiwitketens in zuivel die onze maag niet goed kan verteren.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Vroeger waren mensen de hele dag in beweging, tegenwoordig zitten de meeste mensen het grootste gedeelte van de dag stil. Het vele zitten brengt allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee, zoals een verhoogde kans op ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. Meer hierover kun je lezen op het blog van allesoversport.nl. Voor een gezonde levensstijl is, naast gezonde voeding, voldoende beweging van belang. Enkel diëten is een halve oplossing.

Creëer een goede balans tussen eiwitten, koolhydraten en vetten

Veel van ons voedsel bevat een grote hoeveelheid koolhydraten, terwijl het van belang is dat je ook voldoende eiwitten en vetten binnenkrijgt. Zorg daarom dat je afwisselend eet, zodat de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten die je binnenkrijgt ongeveer gelijk aan elkaar is.

Kijk uit met granen en peulvruchten

Hoewel granen en peulvruchten ook verse voedingsproducten zijn, passen ze niet altijd binnen het Paleo dieet. Dat komt, omdat er veel anti-nutriënten in zitten. Anti-nutriënten hebben onder andere een nadelig effect op de spijsvertering . Wil je toch granen en peulvruchten eten? Kies dan voor volwaardige granen en laat peulvruchten eerst even in water weken. Op die manier beperk je de inname van anti-nutriënten.

Meer weten over diëten en afslanken?

Naast het Paleo dieet zijn er nog veel meer manieren om gezonder te leven. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze andere blogs over diëten en afslanken.

Onze meest recente berichten

Redenen om te gaan sporten.

10 redenen om te gaan sporten

Ben je al een tijdje van plan om te beginnen met sporten,

Lees meer
Leukste steden van Nederland

10 leukste steden van Nederland

Uitgaan is een ruim begrip dat letterlijk genomen betekent zich buitenshuis ophouden,

Lees meer
woontrends

De nieuwste woontrends

Op zoek naar nieuwe woonideeën, inspiratie voor je interieur en inrichting? Wij

Lees meer