superfood guinoa
Steeds meer mensen eten vandaag de dag Quinoa want Quinoa is hip!

Quinoa (spreekt je uit als: Kien-wah, kie-no-a, kinwa) hoor je tegenwoordig steeds vaker wanneer ze het over de “nieuwe” superfood hebben.

Quinoa is geen graansoort zoals rijst, tarwe, mais, spelt,couscous, etc., maar een zaad die nauw verwant is aan soorten zoals bieten en spinazie. Quinoa vindt haar oorsprong in komt uit het Andesgebied van Ecuador, Colombia, Peru, Bolivia en werd door de Inca indianen daar gegeten.


Waarom is het gezond?

 

  • Quinoa is gluten vrij
  • Bevat alle 9 essentiële aminozuren (o.a.  lysine, omega-3 vetzuren, alfa-linoleenzuur), die essentieel zijn voor het menselijk functioneren & gezondheid
  • Het bevat goede bacteriën voor de darm, de darmen en de dikke darm
  • Het heeft een hoge eiwitgehalte dus heeft een goede cholesterol-vrij en vetarme bron van eiwitten voor vegetariërs en veganisten. Sport je veel? Dan is Quinoa een super food!
  • Het heeft een lage glycemische index, het verteert langzaam en houdt de suikerspiegel stabiel. Mensen met bloedsuiker problemen (o.a. diabeten) kunnen dus baat hebben bij het eten van Guinoa
  • Hoge hoeveelheden mangaan, magnesium, calcium, fosfor en ijzer.
  • Antioxidant met een hoge concentratie aan flavonoïden hoger dan die van cranberry’s en bosbessen.

 

superfood guinoa
superfood guinoa

 

 

Hoe smaakt Quinoa

 

De witte Quinoa heeft een milde, licht nootachtige smaak. Je hebt ook rode en zwarte quinoa, deze hebben een sterkere, aardse, meer nootachtige smaak. Naar mijn mening is de rode zeker het proberen waard.

 

 

 

Hoe maak je Quinoa

 

Door de quinoa op de juiste manier te koken smaakte het heerlijk. Zorg ervoor dat je niet te veel water gebruikt, anders wordt het heel erg papperig. Ook moet de quinoa na het koken goed uitgelekt worden, zodat het niet te waterig wordt. Gebruik voor 1 kopje quinoa 2 kopjes water in een middelgrote pan. Breng het geheel aan de kook, wanneer het kookt dek de pan af met een deksel en zet het vuur lager. Laat het nog 15 minuten sudderen tot de quinoa gaar is.Laat de quinoa uitlekken met een fijne zeef en laat het voor een kwartier rusten in de pan. Ook kan je quinoa kort roosteren in de oven om hem knapperig te maken.

 

 

 

Wat kan je maken met Quinoa

 

Quinoa kan zowel rijst en pasta vervangen in gerechten, of het kan ook goed gebruikt worden als een soort ontbijtgranen. Gekookte quinoa blijft 3 tot 4 dagen goed in de ijskast. Gebruik het ipv rijst, maak er een salade van, pannekoekjes, frittata, vegetarische hamburgers, muffins, taarten, gebruik het ipv havermout in de ochtend, pasta, sushi rolls, tortilla’s

 

 

 

 

Onze meest recente berichten

Verkoopstyling zelf doen

Verkoopstyling zelf doen? Gebruik deze handige tips

Hoewel de vraag naar woningen al lange tijd groter is dan het

Lees meer
Rugpijn of nekklachten zonder ergonomische zitmeubels

Ergonomische zitmeubels kopen? Hier moet je op letten

Je staat er misschien niet bij stil, maar thuis zitten we behoorlijk

Lees meer
Redenen om te gaan sporten.

10 redenen om te gaan sporten

Ben je al een tijdje van plan om te beginnen met sporten,

Lees meer