superfood guinoa
Steeds meer mensen eten vandaag de dag Quinoa want Quinoa is hip!

Quinoa (spreekt je uit als: Kien-wah, kie-no-a, kinwa) hoor je tegenwoordig steeds vaker wanneer ze het over de “nieuwe” superfood hebben.

Quinoa is geen graansoort zoals rijst, tarwe, mais, spelt,couscous, etc., maar een zaad die nauw verwant is aan soorten zoals bieten en spinazie. Quinoa vindt haar oorsprong in komt uit het Andesgebied van Ecuador, Colombia, Peru, Bolivia en werd door de Inca indianen daar gegeten.


Waarom is het gezond?

 

  • Quinoa is gluten vrij
  • Bevat alle 9 essentiële aminozuren (o.a.  lysine, omega-3 vetzuren, alfa-linoleenzuur), die essentieel zijn voor het menselijk functioneren & gezondheid
  • Het bevat goede bacteriën voor de darm, de darmen en de dikke darm
  • Het heeft een hoge eiwitgehalte dus heeft een goede cholesterol-vrij en vetarme bron van eiwitten voor vegetariërs en veganisten. Sport je veel? Dan is Quinoa een super food!
  • Het heeft een lage glycemische index, het verteert langzaam en houdt de suikerspiegel stabiel. Mensen met bloedsuiker problemen (o.a. diabeten) kunnen dus baat hebben bij het eten van Guinoa
  • Hoge hoeveelheden mangaan, magnesium, calcium, fosfor en ijzer.
  • Antioxidant met een hoge concentratie aan flavonoïden hoger dan die van cranberry’s en bosbessen.

 

superfood guinoa
superfood guinoa

 

 

Hoe smaakt Quinoa

 

De witte Quinoa heeft een milde, licht nootachtige smaak. Je hebt ook rode en zwarte quinoa, deze hebben een sterkere, aardse, meer nootachtige smaak. Naar mijn mening is de rode zeker het proberen waard.

 

 

 

Hoe maak je Quinoa

 

Door de quinoa op de juiste manier te koken smaakte het heerlijk. Zorg ervoor dat je niet te veel water gebruikt, anders wordt het heel erg papperig. Ook moet de quinoa na het koken goed uitgelekt worden, zodat het niet te waterig wordt. Gebruik voor 1 kopje quinoa 2 kopjes water in een middelgrote pan. Breng het geheel aan de kook, wanneer het kookt dek de pan af met een deksel en zet het vuur lager. Laat het nog 15 minuten sudderen tot de quinoa gaar is.Laat de quinoa uitlekken met een fijne zeef en laat het voor een kwartier rusten in de pan. Ook kan je quinoa kort roosteren in de oven om hem knapperig te maken.

 

 

 

Wat kan je maken met Quinoa

 

Quinoa kan zowel rijst en pasta vervangen in gerechten, of het kan ook goed gebruikt worden als een soort ontbijtgranen. Gekookte quinoa blijft 3 tot 4 dagen goed in de ijskast. Gebruik het ipv rijst, maak er een salade van, pannekoekjes, frittata, vegetarische hamburgers, muffins, taarten, gebruik het ipv havermout in de ochtend, pasta, sushi rolls, tortilla’s

 

 

 

 

Onze meest recente berichten

Populariteit van kleurgroepen voor houten vloeren 2019-2023 Uipkes

Houten vloeren in lichte kleuren het meest populair

Uipkes heeft een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar de voorkeuren van houten vloeren

Lees meer

Welke vloer kun je het beste kiezen

Ben je op zoek naar een nieuwe vloer, maar weet je niet

Lees meer
Vloerverwarming aanleggen

Welke vloer op vloerverwarming?

Met vloerverwarming verhoog je het wooncomfort en bespaar je flink op de

Lees meer